Mijn Vriend Hitler, een blikvanger!

DSC_0005.jpg

Beleving op de winkelvloer bouw je op. Het gaat erom doorheen het traject hier en daar kleine en grote impulsen te geven die resulteren in meerverkoop over heel de lijn.

Met de boekvoorstelling van “Mijn Vriend Hitler”, een jeugdroman geschreven door Piet De Loof, heb ik zo een traject opgezet, in samenwerking met de auteur en de uitgeverij om de jeugdboekenmaand in te luiden. Uitgeverij Abimo en de auteur zorgden voor een panel, het hapje en het drankje.

Wat was het aandeel van onze winkel?

Een maand vooraf werd de etalage opgemaakt met een aantal blikvangers die te maken hadden met de inhoud van het boek. In dit geval instrumenten, partituren en de cover van het boek op A0 formaat. Ik kan jullie vertellen dat een afbeelding van de jonge Hitler in de etalage op A0 formaat kan tellen als stopwaarde!

Tegelijkertijd lagen er uitnodigingen voor de boekvoorstelling op de toonbank. De uitgeverij en de auteur  stuurden ook naar al hun contacten deze uitnodiging door. Het evenement werd aangekondigd op de bedrijfswebsite.

Een week voor de lancering werden alle klanten van de winkel, waar we het email adres van hadden, persoonlijk uitgenodigd.

Op dat moment werd ook het vroegere oeuvre van de auteur in de winkel gepresenteerd in afwachting van de komst van het nieuwe boek.

Net voor de boekvoorstelling ligt het nieuwe boek in de winkel.

In het boek is de ontmoeting van de twee sleutelfiguren in de schouwburg de aanzet tot het verhaal. Met een schouwburg tegenover de winkel is de setting voor de boeklancering perfect. Historica Aline Sax, Olav Grondelaers van radio KLARA en de auteur vormen een panel, waar je als toeschouwer overtuigd wordt om het boek te lezen. De passie van de auteur werkt aanstekelijk. De historische correctheid wordt onderbouwd door historica Aline Sax. Het muzikale spoor in het boek wordt geduid door Olav Grondelaers. Het boek komt tot leven.

De boekhandel verzorgt de boekenstand.  De auteur signeert en krijgt meteen extra status doordat AVS ter plaatse is voor een reportage.

201500301-NIEUWS-04 from AVS on Vimeo.

Wie op dat moment het boek nog niet heeft en zich achteraf nog bedenkt, wordt bij het buitenkomen opnieuw geconfronteerd met de etalage van de boekenwinkel en kan daar terecht, browsed en koopt misschien nog iets meer. De komende weken blijft het boek centraal staan in de winkel.

Beleving bouw je op. Je maakt je klanten en je omgeving warm voor je aanbod en je equipe. Door je klanten en kennissen uit te nodigen voor je activiteiten, door iedereen te betrekken bij je zoektocht naar etalagemateriaal, door de locatie te verruimen zet je een interactie op.

Door alle stakeholders in je verhaal te betrekken ontwikkel je een synergie rond je winkel. Je wordt top of mind. Je bouwt krediet op. Je voegt waarde toe!

Speciale dank aan Achiel De Loof voor de foto's.