En toen werd de winkel een radiostudio.

Q Music vlaggen, een fout geparkeerde vrachtwagen en veel volk over en weer, trokken mijn aandacht naar een boekhandel vorige vrijdag. Ik glipte langs een wirwar van kabels, computerschermen, bakken vol technische spullen binnen om een kijkje te nemen. Iemand van het winkelpersoneel was de schade aan het beperken door tafels te verschuiven en stapels boeken te verhuizen. Ik informeerde even naar wat er aan de hand was. Een BV, samen met Q Music kwamen een boekje voorstellen en daarvoor werd een volledige radiostudio in de winkel opgezet. Wanneer?: vroeg ik. Tegen 3u deze namiddag. Het was net 9u30 en de ingang van de winkel stond dan al volledig op zijn kop. Als je die dag van plan was even rustig door de winkel te struinen om je weekendliteratuur mee te pikken, was je eraan voor de moeite.

Zou jij de moed hebben om langs een leger technici te wandelen om je favoriete boek, je krant of tijdschrift op te halen? Al helemaal niet als je over een honderdtal meter kabels moet stappen en ook nog 7 computerschermen verondersteld wordt te negeren.

Q Music in de winkelQ Music in de winkel

 

 

 

Beleving is het allerminst een evenement, waar alleen maar sensatiezoekers en selfie fotografen op afkomen. Beleving moet meegaan in het winkelparcours. Beleving geeft een meerwaarde aan het winkel bezoek. Het is subtiel aanwezig. Beleving overtuigt ongemerkt tot aankoop. Het verstoort het winkelbezoek niet. Het verrast je of maakt je warm voor wat verkocht wordt, of maakt je fan van de winkel. Beleving schept een comfort zone voor de klant en voor de verkoper. De klant krijgt meerwaarde bij zijn bezoek en zijn aankoop. De verkoper krijgt de gelegenheid uitstraling te geven aan zijn winkel, zijn product, zijn talent. Dit resulteert in meerverkoop en klantentrouw.

Beleving op de winkelvloer is het zoeken naar het juiste evenwicht tussen animatie en informatie.